In de B2C markt kun je nog zonder pinapparaat?

Een vraag die veel beginnende ondernemers zichzelf stellen is of ze een pinapparaat moeten aanschaffen. De huur of het aankoopbedrag is immers weer een kostenpost. Kosten die je als je gaat starten graag zo laag mogelijk wilt houden. We leggen je uit waarom je in de B2C markt niet meer zonder mobiele pinautomaat kunt.

Betalen met pinpas is heel gewoon

Betalen met je pinpas is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Nog niet eens zo heel lang geleden betaalden we vrijwel alles contant en grotere bedragen met een girobetaalkaart of cheque. Maar de tijden zijn veranderd. We hoefden niet meer naar het postkantoor of de bank om contact geld te halen, dat kon gepind worden “uit de muur”. Al snel daarna kon ook in winkels betaald worden met je pinpas. Dit principe van betalen werd in korte tijd populair. Vooral toen de extra kosten voor het betalen met je pinpas in winkels verdwenen. En nu kunnen we naast betalen met je pincode, ook contactloos betalen en betalen met je smartphone of smartwatch.

Nederlanders hebben weinig contact geld op zak

Het is dan ook gebleken dat veel Nederlanders weinig tot geen contant geld meer bij zich hebben. Zij verwachten dat er in elke winkel een pinapparaat aanwezig is. Als ondernemer in de B2C markt kun je dus niet zonder een pinautomaat als je tenminste wilt dat je klanten bij jou kunnen afrekenen. Als ze dat niet kunnen is de kans groot dat ze naar de concurrent vertrekken.

Als beginnende ondernemer is de aanschaf of huur van een pinapparaat dus één van de investeringen die niet mag ontbreken. Immers: zonder klanten geen inkomsten en zonder inkomsten geen bedrijf!